Nasza Wiara - Forum dla ludzi wierzących, kochających i pozytywnie myślących
Maj 05, 2024, 22:04:26 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: logopedia medialna - szkoła mówców w Koszalinie  (Przeczytany 7594 razy)
spl
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 127


« : Sierpień 16, 2010, 08:04:22 »

.

LOGOS-Koszalin
LOGOPEDIA MEDIALNA



Władysław Pitak



dla dziennikarzy, polityków, samorządowców, nauczycieli, pracowników mediów, rzeczników prasowych, pracowników PR, menedżerów.

Zajęcia odbywają się  w formie 3-dniowych zjazdów (od piątku do niedzieli).
W programie między innymi zajęcia obejmujące zagadnienia z zakresu estetyki żywego słowa, interpretacji tekstów, elementów retoryki, pracy nad głosem, pracy przy mikrofonie, przygotowania wystąpienia przed kamerą, kształtowania wizerunku, elementów psychologii w komunikacji, technik pokonywania stresu.

Prowadzi je logopeda, muzykoterapeuta, aktor estradowy, operator kamer filmowych i telewizyjnych,   wizażysta – Władysław Pitak.


Adres:


Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy
 „LOGOS”
ul. Pieczarek 4,
75-900 Koszalin
tel. (94) 340-60-06
kom. 600-809-254



Kontakt:

 e-mail :
logos@logos.pomorze.pl
strony URL:
www.logos.pomorze.pl


.
Zapisane
spl
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 127


« Odpowiedz #1 : Sierpień 16, 2010, 08:04:46 »

.
Szkoły mówców

Umiejętności wypowiadania się i przekazywania myśli najlepiej zacząć się uczyć u profesjonalistów. A potem cierpliwie ćwiczyć zgodnie z ich radami

Jak wśród wielu szkół oraz agencji, które oferują szkolenia w zakresie wizerunku, rozpoznać te, które są w stanie nam rzeczywiście pomóc ?

 

Po pierwsze, jeśli firma obiecuje, że w ciągu 12 godzin nauczy nas przemawiania, to znaczy, że nie nauczy nas niczego.

- Aby wyćwiczyć właściwą wymowę, potrzeba od trzech miesięcy do roku - twierdzi trener i logopeda medialny Joanna Luboń. - Mowa jest procesem zautomatyzowanym i żeby coś poprawić, trzeba wpisać w poświadomość nowe zachowania: wielokrotnie powtarzać i trenować od 15 do 30 minut dziennie, jeśli wada jest usuwalna.

 

Po drugie, powinniśmy zwrócić uwagę na zakres szkolenia. Nie oczekujmy cudu po kilku różnych zajęciach w ciągu dnia. Pozwala to zaledwie rozpoznać, a nie rozwiązać problem.

 

Po trzecie, nawet najlepszy program szkolenia nie obroni się, gdy nie będzie za nim stała doświadczona kadra trenerów. Warto więc zapytać o wykładowców i sprawdzić ich pozycję na rynku.


Po czwarte, solidna szkoła lub agencja PR powinna przedstawić na życzenie potencjalnego klienta referencje osób lub firm, które już brały udział w jej szkoleniach.

 

Szkolenia są skrojone na miarę potrzeb klienta

Przedstawiamy wybrane szkoły, które w swoich programach uwzględniają naukę z zakresu sztuki przemawiania. (Zestawienie pomija typowe kursy wystąpień przed kamerą).

Szkoła Macieja Orłosia Studio BMJ Studio BMJ (www.studio-bmj.pl) oferuje kilka szkoleń zapoznających z tajnikami sztuki mówienia. Na przykład "Szkolenie autoprezentacyjne, czyli budowanie i wykorzystywanie wizerunku w kontaktach biznesowych" przygotowuje do występowania publicznego.

Przykładowe ceny kursów: za dwudniowe szkolenie dla 6-8 osób w ośrodku koło Warszawy - 3 tys. złotych za osobę; szkolenia medialne (jeden dzień w studiu TV w Warszawie) dla 8-10 osób - ok. 20 tys. złotych plus VAT. Każdy uczestnik otrzymuje materiały z zajęć: CD-ROM lub kasetę wideo ze swoim wystąpieniem i diagnozę indywidualną, czyli ocenę jego możliwości autoprezentacji na forum publicznym, opinię logopedy oraz sugestie działań służących dalszemu samodoskonaleniu.

- Uczestnicy uczą się patrzeć na siebie oczami innych ludzi. Oceniają wrażenie, jakie wywierają na nich - mówi Bogdan Szcześniak, aktor, reżyser i współwłaściciel Studia BMJ. - Uczymy konstrukcji wystąpienia, sposobów radzenia sobie z tremą, aktywowania widowni. Pomagamy klientowi ocenić i wybrać najlepszy styl, optymalnie łączący jego osobowość z rolą, w jakiej występuje.


Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy "Logos" w Kretominie k. Koszalina (http://logos.pomorze.pl) proponuje m.in. kurs "Jak być przekonującym mówcą ". Władysław Pitak, logopeda medialny i szef Logosu, mówi, że rozwijanie umiejętności skutecznej autoprezentacji i prowadzenia rozmów oraz dyskusji to nie moda, ale konieczność. Przez 16 godzin w ciągu dwóch dni uczestnicy poznają własne metody radzenia sobie z presją, ćwiczą wystąpienia publiczne, w tym środki werbalne i mowę ciała. Szkolenie kosztuje 690 zł, składa się z wykładów, testów, psychodramy, pracy z mikrofonem i kamerą. (podkreśl.-LOGOS)
 

Sukces zapewnia dobra kadra i wysiłek ćwiczącego


Z bogatej listy otwartych kursów w Centrum Szkolenia Polskiego Radia w Warszawie (www.radio.com.pl/cspr) na uwagę zasługuje "Sztuka wystąpień publicznych". Specjaliśći z centrum obiecują, że spróbują nauczyć, jak mówić ciekawie. W ramach zajęć są m.in. kursy: retoryki praktycznej, umiejętności negocjowania i komunikowania się, wykorzystywania zasad interpretacji i pozbywania się tremy. Na dwudniowe szkolenie (14 godzin) trzeba wyłożyć 950 złotych.

Inną propozycją jest "Kultura języka polskiego", składająca się z wykładów i ćwiczeń wymowy ( zasady prawidłowego akcentowania i wymowy polskiej, prace nad artykulacją) oraz poprawnej polszczyzny. Szkolenie trwa dwa dni po 6 godzin i kosztuje 500 złotych.

Dobrą opinię mają też zajęcia prowadzone przez szkoły: Alert Media Communications Alert Media Communications (www.alertrmedia.pl), On Board (www.onboard.pl), Joker PR Kompania Komunikacyjna (www.jokerpr.pl) oraz trenerkę Laurę Klos Sokol (lsokol@it.com.pl).


Jeśli ktoś chce poznać tajniki udanych wystąpień na indywidualnych lekcjach, zostanie mu stworzona taka możliwość. Jednodniowe korepetycje u wybranego specjalisty, często o znanym nazwisku, to w Warszawie wydatek 2-5 tys. złotych. Oczywiście taka lekcja to zaledwie wstęp do sztuki pięknego mówienia.

 

Hanna Bałon: Szkoły mówców, w: Profit nr 4/2003 kwiecień, s.113.

Pobrano dnia 20.04.2003.
www.logos.dt.pl/orator08

kontakt:

tel.94-340-60-06
e-mail:
biuro@logos.dt.pl


.
Zapisane
spl
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 127


« Odpowiedz #2 : Sierpień 16, 2010, 08:05:50 »

.
Album 2x VCD/DVD - Ćwiczenia relaksacyjne i autogenne

1. Relaks progresywny Jacobsona + Trening autogenny Schultza

Pełne wersje 2 ćwiczeń do praktycznego wykonywania w warunkach domowych i klubowych.

Opracowanie i wykonanie: Władysław Pitak, muzykoterapeuta i logopeda medialny.

Nagrania wykonano w Jaskiniach Solno-Jodowych "Galos" w Kudowie i Lądku Zdroju w 2004 r.

2. Jak radzić sobie ze stresem + omówienie technik relaksacyjnych

Wykład, prezentacja i omówienie w wyk. Władysława Pitaka podczas Ogólnopolskich Warsztatów dla Dziennikarzy - Niepołomice 2004).

Z wykładu i prezentacji dowiesz się, że: "relaksacja Jacobsona polega na wykonywaniu określonych, celowych ruchów rękami, nogami, tułowiem i twarzą, po to, aby napinać i rozluźniać określone grupy mięśni organizmu. Napinanie i rozluźnianie służy najpierw wyuczeniu zdawania sobie sprawy z różnicy wrażeń płynących z mięśnia napiętego i rozluźnionego.

Systematyczne ćwiczenia uczą także nawyku rozluźniania własnych mięśni. Uczenie się relaksu jest podobne do uczenia się jazdy na nartach czy pływania.

Z treningu płyną określone korzyści.

Oto niektóre z nich:
- przyjemne doznania i poprawa samopoczucia,
- wzmocnienie zaufania do siebie,
- zmniejszenie nadciśnienia i poprawa pracy serca,
- lepsza praca żołądka i jelit,
- działanie profilaktyczne przeciw wrzodom i kłopotom trawiennym,
- zmniejszenie nerwowości, rozwój wyobraźni i procesów myślenia.

Nazwa trening autogenny Schultza pochodzi od greckiego słowa "autos"- sam i "genos"- początek, pochodzenie, ród. Autogenny znaczy więc: ćwiczący własne EGO.

Różnica między stanem hipnotycznym a autogennym polega na tym, że w pierwszym przypadku człowiek znajduje się pod wpływem działania hipnotyzera, a w autogenii - pod wpływem samego siebie.

Trening Schultza ma bardzo szerokie zastosowanie w leczeniu wspomagającym przy różnego rodzaju neurozach i zaburzeniach psychosomatycznych, dolegliwościach hormonalnych, w neurologii, foniatrii, położnictwie, stomatologii i przy drobnych zabiegach chirurgicznych.

Metoda sprawdziła się w wielu dziedzinach , m.in. w poradniach wychowawczych i małżeńskich, w sporcie (przed startem) i sztuce aktorskiej i publicznych wystąpieniach (przy opanowywaniu tremy przed występami).

Obiektywne badania kliniczne (EEG, EKG) dowodzą, że metoda ta wpływa na łagodzenie, a nierzadko usuwa m.in. takie objawy chorobowe:

- nerwicowy częstoskurcz serca i nerwowe połykanie powietrza,
- choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy,
- dławica sercowa (połączona ze stanami lękowymi),
- dusznica oskrzelowa,
- nerwice narządowe (dyskinezje dróg żółciowych, spastyczne stany jelit, zaparcie),
- męczliwość, migrena i moczenie nocne,
- naczynioruchowe bóle głowy,
- nadciśnienie tętnicze,
- nadczynność tarczycy,
- pokrzywka i świąd nerwicowy,
- ruchy przymusowe (tiki) i wymioty psychogenne,
-   wegetatywne zaburzenia krążenia i przewodu pokarmowego.

#



Koszt albumu 2xDVD = 45 zł.+ 5 zł (koszty pocztowe) = 50,- zł z przedpłatą na konto autora:


rodzaj wpłaty: album 2xVCD

Wysyłka odbywa się w terminie 3 dni  po otrzymaniu potwierdzenia z banku o wpłynięciu w/w kwoty na konto.
~~~~~~~~~~~~


Uwaga: 

Nr konta podamy po złożeniu zamówienia  mailowego  (biuro@logos.dt.pl) lub telefonicznego (94-340-60-06)  z podaniem  tytułu  zamówionego nagrania, nazwiska odbiorcy i jego adresu.


telefony:
94-340-60-06;
600-809-254
e-mail:   logos@logos.pomorze.pl
strona :   www.logos.pomorze.pl


Zapraszamy


.
Zapisane
spl
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 127


« Odpowiedz #3 : Sierpień 16, 2010, 08:06:20 »


.

Szkolenie i Warsztaty z muzykodramy i gier psychologicznych
 



Władysław Pitak (aktor, logopeda medialny, trener zdolności twórczych) prowadzi warsztaty kreatywne poszerzające umiejętności: aktywizacji pracy uczniów, pobudzania zdolności myślenia i działania twórczego, poruszające zagadnienia z zakresu psychopedagogiki twórczości. Koszt udziału jednej osoby 170 - 250 zł (w zależności od liczby uczestników).

Warsztaty dodatkowo poruszają podstawowe problemy wychowawcze, pedagogiczne, relacji międzyludzkich, nieporozumień związanych z uprzedzeniami, brakiem tolerancji, stereotypowym sposobem myślenia i działania.

Warsztaty przeznaczone są dla:

animatorów kultury, nauczycieli i wychowawców, rodziców, wolontariuszy i studentów oraz wszystkich, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą oraz zainteresowanych samorozwojem.

Warsztaty trwają 18-20 godz. (dwa dni) w terminach uzgodnionych z instytucjami, organizacjami i firmami ; prowadzone są w grupach 12-18 osobowych. Koszt udziału jednej osoby 170 - 250 zł. (w zależności od liczby uczestników)



 
organizator:

Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy LOGOS
adres: 75-900 Koszalin - Kretomino, ul.Pieczarek 4

tel.: 94-340-60-06,
 e-mail: biuro@logos.dt.pl
www: http://logos.dt.pl 



.

Zapisane
spl
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 127


« Odpowiedz #4 : Sierpień 16, 2010, 08:06:54 »

.

 
RETORYKA – SZTUKA PRZEMAWANIA I PRZEKONYWANIA

RETORYKA – SZTUKA PRZEMAWANIA I PRZEKONYWANIA

@

* POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI - scenariusz lekcji Gimnazjum w Góralicach

Porozumiewanie się z ludźmi może być łatwe lub trudne. W rozmowie z obcokrajowcem będzie trudne, jeśli nie znamy danego języka. Ale czy nie zdarzyła Wam się sytuacja, gdy nie mogliście porozumieć się z kimś znajomym? Czasami prosicie o coś rodziców i też macie wrażenie, że nie możecie się nawzajem zrozumieć. Takich sytuacji jest wiele w życiu każdego z nas.
>>> więcej >>>  www.logos.dt.pl/orator15

* KOMUNIKACJA NIEWERBALNA W PRACY SOCJALNEJ

Wszyscy, włączając dzieci, zauważają niezgodności i sprzeczności między tym, co ludzie wypowiadają w postaci słów i tym, co wyrażają w sposób niewerbalny. Niezwykle interesujące zagadnienie komunikacji pozawerbalnej jest badane przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Składa się na nią to wszystko, co w naszym wyglądzie, zachowaniu, a także elementach otoczenia (np. stosy papierów na biurku, sugerujące, że klient jest intruzem przerywającym nam ważną robotę) >>> więcej  >>> www.logos.dt.pl/orator14

* HISTORIA

Retoryka narodziła się w starożytnej Grecji. Wywodzi się z sofistyki (zasady prowadzenia sporów), poezji i walki sądowej.
>>> więcej  >>> www.logos.dt.pl/orator13

* DLACZEGO RETORYKA?

Tytułowe pytanie traktuję jako swoistą prowokację intelektualną. Należy ono bowiem do gatunku kwestii tylko pozornie wymagających uzasadnienia, a w istocie uzasadnionych aż nazbyt dobrze. Z drugiej strony -
>>> więcej   >>> www.logos.dt.pl/orator12


* O RETORYCE BEZ UPRZEDZEŃ

Z pewnymi oporami przystępuję do kolejnej próby przekonania nieprzekonanych do retoryki. Oczywiście, nie przesądzam, że przekonawszy kogoś, uzyskam tym samym postawę entuzjastyczną, ale przynajmniej postawę szacunku i rzetelnego traktowania.
>>> więcej  >>> www.logos.dt.pl/orator11

* DLACZEGO RETORYKA POTRZEBNA JEST W SZKOLE

Retoryka ma dziś złą opinię: niemal co dzień spotykamy w prasie i w radiu zdania, w których banał i beztreściowość oraz mniej lub bardziej ozdobne gadulstwo określa się mianem: to tylko retoryka.
>>> więcej  >>> www.logos.dt.pl/orator10

* 4 MAKSYMY DOBREGO MÓWCY

1. Ilości: niech twój wkład w rozmowę zawiera tyle ile trzeba informacji - nie więcej i nie mniej. Na pytanie "Która godzina?" odpowiedź jedna musi być - "5.15". To zasada taka jak przy pracy stolarza - jak masz podać trzy gwoździe, to kurwa mają być 3 a nie 4 albo 2.. Często tą zasadę naruszają wyrażenia konwencjonalne, typu "Na wojnie jak na wojnie". >>> więcej   >>> www.logos.dt.pl/orator09

* SZKOŁY MÓWCÓW

Umiejętności wypowiadania się i przekazywania myśli najlepiej zacząć się uczyć u profesjonalistów. A potem cierpliwie ćwiczyć zgodnie z ich radami.
Jak wśród wielu szkół oraz agencji, które oferują szkolenia w zakresie wizerunku, rozpoznać te, które są w stanie nam rzeczywiście pomóc?
>>> więcej   >>> www.logos.dt.pl/orator08

* SZTUKA MÓWIENIA

W zamyśle założyciela Towarzystwa, neurologopedy z doświadczeniem teatralnym, ma ono służyć pomocą osobom z mniejszymi i większymi wadami wymowy, ale także wszystkim, którym umiejętność "zgrabnego" wysławiania się potrzebna jest w pracy lub działalności publicznej: politykom, nauczycielom, biznesmenom.
>>> więcej   >>> www.logos.dt.pl/orator01

* ROZSUPŁAJ JĘZYK

Koszaliński neurologopeda pomyślnie łączy w swej pracy terapeutycznej doświadczenia teatralne z praktyką logopedy. Artystyczne " wyrobienie " sprawiło, że dostrzegł potrzebę ćwiczenia wymowy nie tylko u osób z poważnymi jej wadami. Umiejętność wysławiania się przydaje się dzisiaj bardzo, choćby politykom czy biznesmenom. Dar wymowy to dla nich klucz do sukcesu.
>>> więcej   >>> www.logos.dt.pl/orator02

* TECHNIKI SPOŁECZNEGO KOMUNIKOWANIA SIĘ

JEŻELI :

* Odnieśliście Państwo sukces zawodowy, bo interesy idą dobrze.
* Wygraliście wybory i teraz zasiadacie w rozmaitych radach i ciałach przedstawicielskich.
 
MUSICIE :

* Odbywać liczne spotkania.
* Udzielać wywiadów do mikrofonu i przed kamerą.
* Występować przed różnymi audytoriami.
To trudne umiejętności, ale można się ich nauczyć.
>>> więcej   >>> www.logos.dt.pl/orator03 

* WYWIAD TO NIE TYLKO SŁOWA

Mało kto wie, że poprawne słowo pisane bardzo różni się od mówionego. Przejęzyczenia i zły szyk zdania umykają w gorącej rozmowie. Na papierze jednak (nawet w głośniku) stają się bardzo widoczne. Jeżeli mamy do czynienia z wywiadem w telewizji, to treść wypowiedzi stanowi zaledwie kilka procent wywiadu, ponad 30 % to tembr głosu mówiącego, ton, modulacja, a prawie 60 % to mowa ciała - mimika, postawa, gesty i sytuacja.
>>> więcej   >>> www.logos.dt.pl/orator04 

* INTERNET W AKCJI KATOLICKIEJ - AKCJA W INTERNECIE

Internet z całą pewnością jest nowym "forum" w znaczeniu nadawanym temu słowu w starożytnym Rzymie, czyli przestrzenią publiczną, gdzie załatwiano sprawy polityczne i gospodarcze, gdzie wypełniano obowiązki religijne, gdzie w znacznej mierze toczyło się życie społeczne miasta i gdzie natura ludzka ukazywała swoją lepszą i gorszą stronę. Była to tłumna i chaotyczna przestrzeń, odzwierciedlająca panującą kulturę, lecz także tworząca kulturę własną. - (Internet nowym forum dla głoszenia Ewangelii - orędzie Ojca Świętego na 36. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2002 ).
>>> wiecej    >>> www.logos.dt.pl/orator05

* JAK WYSTĘPOWAĆ PRZED KAMERĄ?

Jak skonstruować wypowiedź do kamery, żeby telewizja pokazała nas takimi, jakimi chcemy być odbierani. Kto dobrze pokazuje się w tv ?
>>> więcej  >>> www.logos.dt.pl/orator06

* IM WIĘCEJ MÓWISZ, TYM MNIEJ ROZMAWIASZ

Najczęściej stosowanym sposobem komunikowania się codziennego są bezpośrednie rozmowy z różnymi osobami w rozmaitych sytuacjach. Inaczej rozmawiamy z przygodnym pasażerem w pociągu lub w poczekalni do lekarza, inaczej zachwalamy produkty, jeszcze inaczej negocjujemy warunki postępowania. Zawsze jednak porozumiewamy się przy pomocy słów i gestów. Zawsze jakoś wyglądamy i zawsze dzieje się to w jakimś miejscu i okolicznościach.
>>> więcej >>> www.logos.dt.pl/orator07

kontakt:

tel.94-340-60-06
biuro@logos.dt.pl
www.logos.dt.pl
.


Zapisane
spl
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 127


« Odpowiedz #5 : Sierpień 16, 2010, 08:07:26 »

.
Warsztaty dla lektorów
~~~~~~~~~~~~~~~



Władysław Pitak - aktor i logopeda w jednej osobie -  w czasie warsztatów lektorskich w Kołobrzegu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kontakt w sprawie szkoleń:

biuro@logos.dt.pl

tel.94-340-60-06




@


Warsztaty dla lektorów, którzy podczas nabożeństw odczytują Słowo Boże zgromadziły w Ośrodku Charytatywnym pw. Aniołów Stróżów w Kołobrzegu prawie 80 młodych osób.

"Młodzi ludzie stający przy ambonce są wybrańcami, arystokracją pośród wiernych" - mówi Władysław Pitak, logopeda. Od nich zależy, jak ludzie zgromadzeni w kościele będą odbierali słowo Boże, jak je zrozumieją i zapamiętają. Warsztaty prowadzone pod okiem specjalistów obejmują ćwiczenia zrozumienia tekstu, poprawnej dykcji i emisji głosu, a także podpowiadają, w jaki sposób nawiązać kontakt ze słuchaczem.


Jacek Kwiatek z Parsęcka jest jedynym lektorem w swojej parafii. Tę funkcję pełni od 6 lat. "Oddaliśmy Bogu na służbę swoje ciało i swoje usta, należy wiedzieć, jak służyć coraz doskonalej. Dlatego już po raz drugi jestem na takich warsztatach".

Dla uczestników szkolenia Pismo Święte jest nie tylko księgą, z której czytają podczas zgromadzenia, ale przede wszystkim jest ich własną książką, z którą są zaprzyjaźnieni.

"W Biblii są zawarte odpowiedzi na wszystkie pytania, dlatego codziennie po nią sięgam " wyznaje Kasia Baran, która jest lektorką w kościele pw. Św. Jadwigi w Białogardzie.

Autor ks. Dariusz Jaślarz

Gość Niedzielny
http://www.mlodzi.koszalin.opoka.org.pl/modules/news/article.php?storyid=294

.
Zapisane
spl
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 127


« Odpowiedz #6 : Sierpień 16, 2010, 08:12:34 »

.



Zasady przygotowania i odczytywania lekcji (czytań mszalnych) przez lektora

Przedstawiamy Wam zasady i praktyczne porady dla lektorów, odczytujących czytania mszalne w zgromadzeniu liturgicznym. Ta zaszczytna posługa i funkcja winna być wykonywana z godnością i stosownym przygotowaniem, nad którym powinien czuwać parafialny opiekun ministrantów, a także dekanalny duszpasterz ministrantów, odpowiedzialny za organizację i przebieg kursu lektorskiego.


REGUŁA I - lektor wybrany z Ludu Bożego

Czytanie Słowa Bożego i głośne odmawianie modlitw podczas liturgii, jest jedną z wielu posług i funkcji liturgicznych, jakie powierza się wiernym i dzięki którym żyje wspólnota wierzących.
Wielość posług i funkcji, które wraz z Soborem Watykańskim II zostały na nowo odkryte i uznane za ważne, jest wielkim bogactwem Kościoła. One bowiem objawiają Kościół, ukazują jego hierarchiczną i społeczną naturę.
Nasze różnorodne uzdolnienia i talenty, także we mszy św. służą budowaniu wspólnoty: gotowość otwarcia się na Ducha Bożego, mówienie w Duchu Bożym, uzdolnienia artystyczne, umuzykalnienie, dobra dykcja, gesty i postawy.

REGUŁA II - zrozumienie podstawą owocnego przekazu

Tego, czego sami nie zrozumieliśmy, nie można odczytywać innym. Dlatego do czytania wyznaczonego tekstu, trzeba się w domu gruntownie przygotować.

Dobrze odczytywać dany tekst można jedynie wtedy, gdy odczytujący rozumie go tak dobrze, jak gdyby sam był jego autorem. Zrozumienie tekstu nie dokonuje się jednak automatycznie, bez zastanowienia się i przemyślenia.

Do tego zaś potrzebny jest czas. Dlatego na przygotowanie czytania, na poprawne jego zrozumienie trzeba bezwarunkowo umieć poświęcić czas. Jest to niezbędny warunek, ażeby właściwie przeczytać widziany pierwszy raz tekst. Lekceważymy słowo Boże i ludzi, którzy nas słuchają, jeśli spodziewamy się, że potrafimy to słowo odczytywać bez uprzedniego przygotowania.

W jaki sposób może dotrzeć do ludzkich serc nasze słowo, skoro sami czytamy je bez zrozumienia?

Powinniśmy więc już w przeddzień służby liturgicznej głośno odczytać wyznaczony tekst.


@@@




trener Władysław Pitak (pierwszy od prawej) z uczestnikami kursu lektorskiego w Kołobrzegu



]kontakt w sprawie szkoleń:

biuro@logos.dt.pl
tel.94-340-60-06


@@@



REGUŁA III - czytać na głos

Ten, kto tylko po cichu, pobieżnie oczyma przeczytał to, co chciał przygotować, z pewnością zawiedzie w kościele. Dopiero wówczas, gdy czyta się głośno, zauważyć można ukryte bogactwo tekstu biblijnego - jego piękno i moc.

Czytanie po cichu albo tylko wodzenie oczyma po tekście, nie jest przygotowaniem wystarczającym, lecz ćwiczeniem swego wzroku i umysłu.

Jedynie głośne czytanie pozwala zgrać wzrok, mózg, głos, język i oddech. Czytając po cichu nie ćwiczymy w ogóle naszej artykulacji czyli wymowy. Wydaje się, że ciche czytanie jako ćwiczenie proklamacji Słowa Bożego, jest pozbawione wartości.

Ten, kto pragnie dobrze czytać, musi być sercem przy słuchaczach, podczas gdy jego oczy śledzą tekst zapisany na papierze. Potrzebny jest wzgląd, uwaga zwrócona na słuchaczy, odczuwanie razem z nimi i zdolność nawiązywania z nimi kontaktu wzrokowego.

Integralną cechą czytania jest wczuwanie się w słuchaczy. Czytać coś komuś - znaczy po prostu udzielać się, dzielić się czymś ze słuchaczami.


REGUŁA IV - podział tekstu na części

Przygotowanie tekstu biblijnego do odczytania rozpoczyna się od podzielenia go na pewne części. W ten sposób uzyskujemy dobrą orientację i pewność, że właściwie go zrozumieliśmy. Znajdujemy tzw. sens logiczny.

Po pierwszym głośnym odczytaniu tekstu biblijnego, należy podzielić go na części, według treści i sensu.

Z kolei każda z tych części wymaga osobnego podziału na mniejsze jednostki, którymi są zwykle poszczególne zdania.

Każde z nich zawiera zazwyczaj jakąś jedną samodzielną myśl czy obraz, choć czasem może być ich więcej.

Podział taki pozwala lektorowi uchwycić sens logiczny danego tekstu i właściwie zaprezentować go słuchaczom.

.
Zapisane
spl
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 127


« Odpowiedz #7 : Sierpień 16, 2010, 08:13:04 »

.
REGUŁA V - znaki przystankowe, pauzy

W czytaniach występują stosowne znaki przystankowe: dwukropki, kropki, przecinki, średniki, myślniki itd. Należy je zaznaczyć podczas czytania, czyniąc odpowiednio długą przerwę (pauzę).

W czytaniu odgrywają one bardzo ważną rolę.

Pauzy to okresy krótszego lub dłuższego milczenia w czasie czytania.
Celem ich jest oddzielenie poszczególnych części tekstu, aby słuchaczowi ułatwić zrozumienie sensu całości. Przez błędne stosowanie przerw, sens może ulec zmianie (np. "Czytanie z Listu św. Pawła (pauza) Apostoła do Efezjan" - słuchacz może odnieść wrażenie, jakoby św. Paweł był Apostołem posłanym wyłącznie do Efezjan). Po prawidłowo stosowanych przerwach poznaje się, że lektor rozumie to, co czyta. Bez zrozumienia treści można wprawdzie wyraźnie czytać, ale nie można robić prawidłowych pauz.

Przerwy wymagane są ponadto ze względu na, potrzebę oddechu: Lektor potrzebuje przerw, aby uzupełnić powietrze do dalszego czytania. Lektor powinien przy każdej okazji nabierać powietrze, w przeciwnym bowiem razie będzie odczuwał zmęczenie lub, gdy mu zabraknie powietrza, zrobi niespodziewanie przerwę w zupełnie nieoczekiwanym miejscu.

Tak jak dla lektora, przerwy potrzebne są również dla słuchaczy. Słuchacz nie może być zalany potokiem słów, gdyż nie zrozumie wtedy prawidłowo czytanego tekstu.





Ks. Andrzej Zaniewski w roli kantora i akompaniatora


@@@

kontakt w sprawie szkoleń:

biuro@logos.dt.pl
tel.94-340-60-06


@@@



Rodzaje przerw:

Akapit - jest to zakończenie zdania kropką i rozpoczęcie następnego od nowej linijki. Oznacza to nowy rozdział lub nową myśl. Jest to najdłuższa przerwa stosowana w czasie czytania. Trwa ona na okres liczenia do trzech (zaznacza się ją w przygotowywanym tekście jako ///) - jest to tzw. przerwa a linea.

W tym czasie lektor nabiera powietrza, przygotowuje się do następnej części i kontaktuje się wzrokiem ze słuchaczami.

Podobnie przerwę "na trzy" stosujemy:

- po słowach rozpoczynających lekcję, np. "Czytanie z księgi Jozuego"
- po ostatniej kropce czytania, a przed słowami: "Oto Słowo Boże"
Kropka - jest to nieco krótsza przerwa, odpowiadająca liczeniu do dwóch (//).

Średnik - to taka sama przerwa jak kropka.

Przecinek - to najkrótsza przerwa, liczona do jednego (/) czyli tylko tyle, aby uzupełnić powietrze i rozdzielić poszczególne myśli dla ich lepszego zrozumienia. Przecinek nie jest jednoznaczeniowym (zawsze takim samym) znakiem przystankowym. Niekiedy trzeba go przeczytać szybko, jakby przeoczyć, a czasami należy go potraktować tak poważnie, jak kropkę albo średnik. Czynimy wówczas przerwę "na raz". Podobną przerwę stosujemy po kropce.

Nawias - zawiera słowo lub zdanie wyjaśniające. Jest to przerwa liczona na jeden (/).

Dwukropek i cudzysłowie - ta pauza nie jest dokładnie określona. Najczęściej jest równa kropce, czyli liczy się ją do dwóch (//).

Pytajnik i wykrzyknik - wymaga przerwy jak przy kropce (/), ale jeśli chcemy wywołać pewne zaciekawienie lub napięcie u słuchaczy, można zrobić przerwę nieco dłuższą. Pytajnik należy zaznaczyć antykadencją (wzniesieniem tonu), zaś wykrzyknik - podniesieniem głosu (natężenie).
Przerwy wtrącone - robimy je w miejscach, gdzie ma żadnego znaku interpunkcyjnego. Służą one pełniejszemu zrozumieniu zdania.

- Po podmiocie zdania głównego - np. "Bóg /jest Stwórcą nieba... "

- Przy opuszczeniach - np. " Ciało należy do ziemi, dusza / Bogu. "

- Przy łącznikach jak "i," "albo", "bo" - np. " To / albo owo "
 
Bez tych dodatkowych przerw lektor nie jest w stanie przekazać treści oraz utrzymać właściwego tempa. Przerwy tego typu są krótkie. Ich miejsce wyznacza lektor sam znajdzie je tym łatwiej, im lepiej zrozumie treść czytanego tekstu.

 np. "Zbuntował się na pustyni Izrael, naród wybrany... ". Po słowie "pustynia" należy zrobić krótką przerwę, w przeciwnym bowiem razie można byłoby zrozumieć zdanie tak, że chodzi o pustynię o nazwie Izrael. O przerwie nie zawsze więc decyduje kropka czy inny znak pisarski, ale przede wszystkim sens zdania.

Błędem jest, jeśli lektor robi za mało przerw, robi przerwy w nieodpowiednim miejscu lub nie stosuje się do odpowiedniej długości przerw.


REGUŁA VI - akcent

Znalezienie właściwego akcentu nie jest sprawą szczęścia, lecz przede wszystkim kwestią właściwego przygotowania. Przeważnie akcentuje się zbyt wiele wyrazów, gdy tymczasem w każdej części zdania, która posiada swój własny sens, wolno zaakcentować mocniej tylko jeden wyraz (słowo).

Podczas czytania słowo zawierające istotną myśl, posiadające największe znaczenie, powinno być zaakcentowane, czyli odpowiednio podkreślone.

Istnieją trzy rodzaje akcentacji wyrazu:

- akcent iloczasowy - polega na wydłużeniu wypowiadanego słowa w czasie,
 
- akcent toniczny - polega na podniesieniu tonu przy czytaniu wyrazu akcentowanego

- akcent dynamiczny - polega na zdynamizowaniu, przeczytaniu głośniej danego wyrazu akcentowanego,


Wyraz podkreślony nadaje zdaniu jednoznaczny sens, warunkuje poprawne odczytanie intencji autora tekstu oraz właściwe przyjęcie treści przez słuchaczy. Gdy akcentuje się w zdaniu zbyt wiele słów, wówczas trudno się zorientować, co w zdaniu jest najważniejsze. Uzyskujemy zjawisko patosu. Z kolei gdy nie akcentujemy żadnego wyrazu - grozi nam monotonia.

.
Zapisane