.
Etykieta w biznesie -
Naucz się patrzeć – siła kontaktu wzrokowego
Wszystko zaczyna się od kontaktu wzrokowego. Jest on jednym z najważniejszych elementów komunikacji niewerbalnej. Powie on nam zdecydowanie więcej niż słuch. Wzrok zdradzi nam charakter i nastawienie naszego partnera biznesowego a tym samym jak będzie przebiegać rozmowa.
naucz się patrzeć - Prawidłowy kontakt wzrokowy
W biznesie wzrok mówiącego powinien padać prosto w oczy lub w okolice oczu rozmówcy. Utrzymując taki kontakt, przekazujemy naszemu rozmówcy dwie bardzo ważne informacje – nasze intencje są szczere i nie mamy obaw. Kontakt wzrokowy powinniśmy utrzymywać przynajmniej przez 60%, lecz nie dłużej niż 70% czasu rozmowy. Dłuższy kontakt wzrokowy może być odebrany jako agresywny i natarczywy.
Pamiętajmy, że patrząc w oczy nie tylko przekazujemy informacje, ale również je odbieramy. Natychmiast jesteśmy w stanie zauważyć czyjeś skrępowanie (oczy są przymrużone), lub fałsz (źrenice oczu minimalnie się powiększają).
Niewłaściwy kontakt wzrokowy
W biznesie to wzrok skierowany w okolice nosa i ust (występuje w kontaktach towarzyskich), oraz wzrok wędrujący w okolice poniżej twarzy – szyja, dekolt, klatka piersiowa, pas. Jest to już kontakt intymny i absolutnie nie powinien towarzyszyć kontaktom biznesowym.
Warto dodać, że prawidłowy kontakt wzrokowy można wypracować. Można zacząć od prostych ćwiczeń – idąc ulicą, spoglądaj prosto w oczy nieznajomym. Koncentruj uwagę na ich oczach, przechodząc obok. Kiedy zobaczą twoje spojrzenie uśmiechnij się lekko i przede wszystkim nie spuszczaj wzroku. Można również poprosić najbliższą osobę, żeby podczas rozmowy zawsze zwracała nam uwagę, jeśli kontakt gubimy.
źródło: Irena Kamińska-Radomska, Etykieta biznesu
http://www.krawatimuszka.pl/etykieta-w-biznesie/naucz-sie-patrzec-sila-kontaktu-wzrokowego/.