Tytuł: Powstanie klasztoru w CzĂŞstochowie Wiadomość wysłana przez: ascetyk Wrzesień 08, 2008, 10:04:25 W malowniczym pasmie wapiennych wzgĂłrz, ciÂągnÂących siĂŞ od Krakowa aÂż po WieluĂą, zwanych "szlakiem orlich gniazd", nad rzekÂą WartÂą, poÂłoÂżone jest miasto CzĂŞstochowa. Przyjmuje siĂŞ, Âże nazwa jego pochodzi od sÂłowiaĂąskiego imienia "CzĂŞstoch", jakie nosiÂł zaÂłoÂżyciel osady. W dokumentach z poczÂątku XIII w. wymieniona jest wieÂś rycerska o nazwie "CzĂŞstochowa", ktĂłra pod koniec XIV w. otrzymaÂła prawa miejskie.
W zachodniej czêœci miasta zwanej w XIV w. Star¹ Czêstochow¹, wznosi siê na wysokoœÌ 293 m n.p.m. wapienne wzgórze, na którym znajduje siê kompleks zabudowaù sakralnych i mieszkalnych, otoczonych wa³ami obronnymi i parkiem, zwany Jasn¹ Gór¹. Po raz pierwszy okreœlenie "Jasna Góra" /Clarus Mons/ pojawia siê w dokumencie z 1388 roku, wystawionym przez starostê olsztyùskiego. Nazwê "Jasna Góra" nadali wzgórzu Paulini, zakonnicy z Wêgier, zapo¿yczaj¹c ten termin od macierzystego klasztoru œw. Wawrzyùca na Jasnej Górze w Budzie /in Claro Monte Budensi/. Wywodz¹cy siê z ruchu eremickiego Zakon Œwiêtego Paw³a Pierwszego Pustelnika /OO. Paulini/ powsta³ w XIII w. na Wêgrzech. Za³o¿yciel Zakonu - b³. Euzebiusz, kanonik ostrzyhomski - zebra³ w jedn¹ wspólnotê pustelników ¿yj¹cych na terenach dzisiejszych Wêgier i Jugos³awii. Zasad¹ organizacji ¿ycia zakonnego sta³a siê dla Paulinów regu³a œw. Augustyna. Za patriarchê Zakonu obrali sobie œw. Paw³a z Teb, zwanego przez tradycjê pierwszym pustelnikiem. Urodzi³ siê on ok. 230 r. w Egipcie. W czasie przeœladowania chrzeœcijan za panowania cesarza Decjusza, maj¹c 16 lat, uda³ siê na pustyniê, gdzie wed³ug tradycji spisanej przez œw. Hieronima przebywa³ przez 90 lat. Jego po¿ywieniem by³ chleb, codziennie przynoszony przez kruka, i garœÌ daktyli. Pod koniec ¿ycia odwiedzi³ go œw. opat Antoni. On te¿ pochowa³ cia³o Paw³a w grobie, który - jak g³osi podanie - wykopa³y dwa lwy. St¹d te¿ w herbie Zakonu Paulinów znajduje siê palma daktylowa, dwa lwy i kruk z bochenkiem chleba w dziobie. Paulini sprowadzeni zostali do Polski przez W³adys³awa Opolczyka, namiestnika króla Ludwika Wêgierskiego w latach 1367 - 1382. Do Czêstochowy przybyli w 1382 r. otrzymuj¹c w darze od ksiêcia jasnogórskie wzgórze z maleùkim koœcio³em pod wezwaniem Najœwiêtszej Maryi Panny, Dziewicy Wspomo¿ycielki. W nim to z³o¿yli bezcenny skarb - od wieków otaczany wielk¹ czci¹ Cudowny Wizerunek Matki Bo¿ej przywieziony przez fundatora z Be³za. Wed³ug tradycji Obraz Matki Bo¿ej zosta³ namalowany przez œw. £ukasza Ewangelistê na desce sto³u, przy którym Najœwiêtsza Rodzina modli³a siê i spo¿ywa³a posi³ki. Œw. £ukasz mia³ wykonaÌ dwa obrazy Maryi, z których jeden dotar³ do Italii i do dziœ jest czczony w Bolonii, drugi zaœ zosta³ przewieziony przez cesarza Konstantyna z Jerozolimy do Konstantynopola i z³o¿ony w tamtejszej œwi¹tyni. SzeœÌ wieków póŸniej s³u¿¹cy w wojsku cesarskim ksi¹¿ê ruski Lew, urzeczony piêknem Obrazu, zapragn¹³ przenieœÌ go na Ruœ. Na usilne nalegania ksiêcia cesarz podarowa³ mu Cudowny Wizerunek i od tego czasu Obraz otaczany by³ na Rusi wielk¹ czci¹. W czasie walk prowadzonych przez Kazimierza Wielkiego i Ludwika Wêgierskiego na Rusi Obraz ukryto w zamku w Be³zie. W roku 1382 znalaz³ go tam ksi¹¿ê W³adys³aw Opolczyk. Doznawszy ³aski orê¿nego zwyciêstwa nad nieprzyjacielem, ksi¹¿ê zabra³ Obraz i przywióz³ do Czêstochowy, oddaj¹c go pod opiekê Paulinów. Tak¹ historiê Obrazu Matki Bo¿ej Jasnogórskiej przekazuje najstarszy rêkopis Translatio tabulae, którego odpis z 1474 r. przechowywany jest w archiwum jasnogórskim. Najnowsze natomiast badania naukowe wykazuj¹, ¿e Obraz by³ pierwotnie ikon¹ bizantyjsk¹, typu "Hodegetria", pochodz¹c¹ z VI - IX wieku. Rosn¹ca s³awa Cudownego Wizerunku Bogurodzicy sprawi³a, ¿e w krótkim czasie klasztor jasnogórski sta³ siê miejscem licznych pielgrzymek i skarbcem niezwykle cennych wotów. Rozg³os i wota zwabi³y z³odziei. W Wielkanoc 14 kwietnia 1430 r. banda rabusiów z Czech, Moraw i Œl¹ska dokona³a napadu na klasztor. Po w³amaniu siê do Kaplicy Matki Bo¿ej zdjêli z o³tarza Wizerunek, ograbili go z kosztownoœci i pociêli szablami twarz Madonny. Nastêpnie rzucili Obraz na ziemiê, powoduj¹c pêkniêcie deski Ikony na trzy czêœci. Wed³ug relacji Piotra Risinusa, przedstawionej w dziele pt. Historia pulchra /1523/, restauracji Obrazu dokonano na dworze króla polskiego W³adys³awa Jagie³³y w Krakowie. Malarze kilkakrotnie bezskutecznie nak³adali farby, gdy¿ zawsze po krótkim czasie sp³ywa³y. Obecnie wiemy, ¿e trudnoœci œredniowiecznych artystów, próbuj¹cych odrestaurowaÌ staro¿ytn¹ Ikonê, wynika³y z faktu, i¿ nak³adali oni farby temperowe na malowid³o wykonane technik¹ woskow¹ - enkaustyk¹. D³ugi czas uwa¿ano, ¿e namalowano wtedy zupe³nie now¹ kopiê na deskach pierwotnej Ikony. Jednak wyniki ostatnich badaù przeprowadzonych przez rektora ASP w Warszawie prof. W. Kurpika wykaza³y, ¿e tak nie by³o. Uzupe³niono tylko ubytki. |