Nasza Wiara - Forum dla ludzi wierzących, kochających i pozytywnie myślących
Maj 24, 2025, 11:56:45 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 25.12.2020 - U franciszkanĂłw w Wilnie – jedyna na Litwie szopka ruchoma  (Przeczytany 1230 razy)
ascetyk
Administrator
Aktywny uÂżytkownik
*****
Wiadomości: 147


« : Grudzień 26, 2020, 11:06:18 »

.

XIV wiek – czas wielu zmian w Wielkim KsiĂŞstwie Litewskim. Kolejni litewscy wÂładcy, poczÂątkowo nieufni, przygotowywali swĂłj lud do drogi, ktĂłrej celem byÂło przyjĂŞcie chrztu. Jeszcze na poczÂątku XIV wieku WKL byÂło jedynym niechrzeÂścijaĂąskim paĂąstwem Europy. W tej zawiÂłej drodze przystÂąpienia do chrzeÂścijaĂąskiej Europy na horyzoncie pojawili siĂŞ duchowi synowie Âśw. Franciszka… – tymi sÂłowy rozpoczyna siĂŞ opowieœÌ, ktĂłrej moÂżna posÂłuchaĂŚ oglÂądajÂąc ruchomÂą szopkĂŞ, przygotowanÂą przez braci franciszkanĂłw w koÂściele pw. WniebowziĂŞcia NajÂświĂŞtszej Maryi Panny na Piaskach w Wilnie.

Ruchoma szopka – a wÂłaÂściwie instalacja historyczno-patriotyczna – powstaÂła w koÂściele dziĂŞki finansowaniu Polskiej Fundacji Narodowej, zaÂś zrealizowana zostaÂła przez ludzi (ceramikĂłw, jubilerĂłw, krawcĂłw, zÂłotnikĂłw, inÂżynierĂłw) z Litwy i Polski. Jest to projekt koordynowany przez WileĂąskie Centrum Kultury i DuchowoÂści. PoÂświĂŞcenie szopki miaÂło siĂŞ odbyĂŚ w IV NiedzielĂŞ Adwentu. Niestety, pandemia pokrzyÂżowaÂła plany. UroczystoœÌ poÂświĂŞcenia zostaÂła przeniesiona na lepsze – zdrowsze – czasy. Ale, jak zapewniajÂą franciszkanie, na pewno jeszcze w okresie kolĂŞdniczo-karnawaÂłowym odwiedzajÂący najstarszÂą wileĂąskÂą ÂświÂątyniĂŞ bĂŞdÂą mieli okazjĂŞ obejrzeĂŚ to nieznane dotÂąd w Wilnie i na Litwie dzieÂło.


Projekt dojrzewaÂł od dawna

Lepszego miejsca na tak nowatorskÂą szopkĂŞ jak koÂśció³ franciszkaĂąski nie mogÂło byĂŚ. Wszak to Âśw. Franciszek pierwszy urzÂądziÂł szopkĂŞ – w grocie we wÂłoskiej wsi Greccio w noc BoÂżego Narodzenia w 1223 roku, a jego duchowi synowie rozpowszechnili ten zwyczaj w krajach Europy i na caÂłym Âświecie. JuÂż jedenaÂście lat po Âśmierci mistrza, jego duchowi synowie przynieÂśli ten zwyczaj do Polski. PomysÂł Âśw. Franciszka wyprzedziÂł epokĂŞ, poniewaÂż regularne szopki zaczĂŞto ustawiaĂŚ w koÂścioÂłach o wiele póŸniej.




Figurki Trzech KrĂłli    (Fot. archiwum franciszkanĂłw)


Franciszkanin o. Marek Adam Dettlaff mĂłwi, Âże pomysÂł ruchomej szopki, ktĂłra odzwierciedlaÂłaby waÂżne dla historii Litwy i Polski wydarzenia, dojrzewaÂł od dawna. Kilkakrotnie skÂładaÂł proÂśbĂŞ o sfinansowanie projektu do instytucji litewskich. Dopiero Polska Fundacja Narodowa odezwaÂła siĂŞ na propozycjĂŞ wileĂąskich franciszkanĂłw. Jest to jeden z czterech przedsiĂŞwziĂŞĂŚ, ktĂłre ta instytucja realizuje u franciszkanĂłw w Wilnie.

– Szopka jest odzwierciedleniem pewnego etapu w najnowszej historii naszego koÂścioÂła. Pierwsza byÂła zrobiona jeszcze przed poÂświĂŞceniem ÂświÂątyni, zaraz po jej zwrocie. ZnajdowaÂła siĂŞ w koĂącu koÂścioÂła mniej wiĂŞcej z tej samej strony, co i obecna. A byÂła to zagroda z Âżywymi zwierzĂŞtami. Potem wykonywaliÂśmy skromne szopki w bardzo zimnym koÂściele. Mech, ktĂłry przywoziliÂśmy byÂł zaÂśnieÂżony i ten Âśnieg nie topniaÂł – wspomina o. Marek i podkreÂśla, Âże dzieÂło to ma walor edukacyjny dla uczniĂłw z polskich szkó³ na WileĂąszczyÂźnie.

Szopka – nieszopka; ÂświĂŞci – nieÂświĂŞci

Szopka, która przybra³a miano historyczno-patriotycznej instalacji, znajduje siê w koùcu prawej nawy koœcio³a, tu¿ obok wejœcia. Jest to sta³a konstrukcja o powierzchni 12 m2 i wysokoœci 4 m z 32 pó³metrowymi figurkami. Bêdzie dostêpna dla odwiedzaj¹cych wiernych oraz turystów przez ca³y rok.

Centralne miejsce zajmuje ÂŚwiĂŞta Rodzina, obok ktĂłrej znajdÂą siĂŞ tradycyjne dla szopki figurki – pasterzy, Trzech KrĂłli, owiec, anio³ów.

– W ÂświÂątecznym orszaku do DzieciÂątka Jezus pĂłjdÂą ÂświĂŞci PaĂąscy, ktĂłrzy sÂą wspĂłlni dla Polski i Litwy oraz waÂżni dla franciszkanĂłw, a takÂże postacie duchownych i wÂładcĂłw, ktĂłrzy odegrali istotnÂą rolĂŞ w historii Rzeczypospolitej Obojga NarodĂłw. SÂą to: Âśw. Franciszek i Âśw. Klara, zaÂłoÂżyciele zakonĂłw franciszkaĂąskich; Âśw. Ludwik i Âśw. ElÂżbieta, patroni Trzeciego Zakonu FranciszkaĂąskiego; Andrzej JastrzĂŞbiec i Jakub Plichta, pierwsi wileĂąscy biskupi; bÂł. MichaÂł GiedroyĂŚ, Âśw. Jadwiga krĂłlowa i WÂładysÂław Jagie³³o; Âśw. Kazimierz JagielloĂączyk; Âśw. Andrzej Bobola, Âśw. Jozafat Kuncewicz, bÂł. Jerzy Matulewicz; Âśw. Maksymilian Maria Kolbe, bÂł. Herman StĂŞpieĂą, bÂł. Piotr ÂŻukowski i bÂł. Antonin Bajewski, franciszkaĂąscy mĂŞczennicy z II wojny Âświatowej; bÂł. MichaÂł SopoĂŚko i Âśw. Faustyna Kowalska – wylicza o. Marek i podkreÂśla, Âże w orszaku jest jeszcze miejsca i w przyszÂłoÂści moÂże on byĂŚ powiĂŞkszany o kolejnych ÂświĂŞtych i bÂłogosÂławionych.

ÂŚwiĂŞta, ÂświĂŞta i po…

A co bĂŞdzie z szopkÂą po ÂświĂŞtach? Konstrukcja jest staÂła, nikt nie bĂŞdzie jej montowaÂł kaÂżdego roku od nowa. Dlatego zaplanowano wersjĂŞ mniej ÂświÂątecznÂą. Orszak ÂświĂŞtych i postaci historycznych w okresie zwykÂłym roku liturgicznego bĂŞdzie kroczyÂł ku BiaÂłej Pani – kopia cudownej figury znajduje siĂŞ na kole obrotowym ze ÂŚwiĂŞtÂą RodzinÂą. Na ten czas ukryte zostanÂą figurki pasterzy, ktĂłrzy sÂą ubrani w stroje ludowe Rusina, Litwina i Polaka, Trzech KrĂłli, owieczek i anio³ów. Tutaj warto podkreÂśliĂŚ, Âże caÂłoœÌ jest wpisana w zabytki sakralne, waÂżne dla Wilna i franciszkanĂłw. Poza tym jest teÂż wersja muzyczna: w szopce sÂłychaĂŚ Âśpiew kolĂŞd w wykonaniu scholi franciszkaĂąskiej. Natomiast ÂświÂątecznemu orszakowi towarzyszy historyczny komentarz. Na razie jest w wersji polskiej, ale wkrĂłtce zostanie przetÂłumaczony na litewski.

Orszak wychodzi z dzwonnicy koÂścioÂła franciszkaĂąskiego (nie zachowana do dnia dzisiejszego) i „chowa siĂŞ” w Ostrej Bramie. W tle jest koÂśció³ pw. WniebowziĂŞcia NMP, pw. ÂŚwiĂŞtego KrzyÂża (póŸniejszy bonifratrĂłw) oraz Âśw. MikoÂłaja, GĂłra Trzech KrzyÂży, zaÂś w przyszÂłoÂści ma stan¹Ì kaplica pw. Âśw. Anny, ktĂłra niegdyÂś byÂła czĂŞÂściÂą zamku dolnego – sÂą to miejsca w stolicy, zwiÂązane z dziaÂłalnoÂściÂą duszpasterskÂą franciszkanĂłw.
W ca³oœÌ wkomponowany jest plan Wilna autorstwa Tomasza Makowskiego z 1600 roku.


Twarz Maryi i serce z siana

Mechanizm konstrukcji zostaÂł wykonany w Polsce. Nad jego montaÂżem pracowali: Robert JaÂźwiĂąski i ÂŁukasz ZwoliĂąski, ktĂłrzy przywieÂźli teÂż „szkielety” do figurek.
– ZaleÂżaÂło mi, Âżeby figurki w szopce nie byÂły w formie kukieÂłkowej. SzukajÂąc wykonawcĂłw, zaproponowaliÂśmy tym, ktĂłrzy przychodzÂą do naszego koÂścioÂła, sÂą z nim zwiÂązani, „czujÂą” jego ducha – opowiada franciszkanin.

Nad dobraniem ekipy wykonawcĂłw figur skupiÂła siĂŞ Regina Karpowicz, dyrektor WileĂąskiego Centrum Kultury i DuchowoÂści. Ponad rok temu zÂłoÂżyÂła ona propozycjĂŞ dla Giedrė Bardzilauskė, ktĂłra ma wÂłasne studio ceramiczne, Âżeby wykonaÂła dla figurek twarze, rĂŞce i nogi. Nie byÂła to jej pierwsza praca wystawiona w koÂściele franciszkaĂąskim.

– Praca nad szopkÂą pozostawiÂła niesamowity Âślad w sercu. Dla mnie caÂły ten koÂśció³ jest szczegĂłlny. Przed 20 laty, jeszcze bĂŞdÂąc studentkÂą na Akademii Sztuk PiĂŞknych, byÂłam zafascynowana przedstawieniem Maryj w stanie bÂłogosÂławionym. Przez wiele lat lepiÂłam figurki Matki Boskiej brzemiennej, dlatego ten koÂśció³ z Bia³¹ PaniÂą byÂł mi bliski. KaÂżda „moja” Maryja zawsze miaÂła nieco innÂą twarz. Najpierw te twarze byÂły bardziej prymitywne, potem coraz to bardziej skomplikowane i w czasie pracy z figurkami Matki Boskiej towarzyszyÂło mi ciche marzenie, Âżeby zlepiĂŚ bardzo duÂżo ró¿nych twarzyczek. W zwiÂązku z tym, propozycja dyrektorki Reginy Karpowicz, Âżebym wykonaÂła figurki do szopki, byÂła swoistÂą odpowiedziÂą na moje ciche marzenie. UcieszyÂłam siĂŞ, ale moja radoœÌ byÂła przyĂŚmiona obawami, czy zd¹¿ê, czy poradzĂŞ. Tym bardziej, Âże pracĂŞ musiaÂłam rozpocz¹Ì w czasie, kiedy urodziÂła siĂŞ moja trzecia cĂłreczka – w rozmowie z „Tygodnikiem” zwierza siĂŞ Giedrė Bardzilauskė. PracĂŞ rozpoczĂŞÂła od wykonania ÂświĂŞtych kobiet w habitach (nie potrzebujÂą fryzury), natomiast zwieĂączeniem wszystkich dzieÂł byÂła Matka Boska. Jej twarz, jak zauwaÂża twĂłrczyni, jest najdoskonalsza.

Artystka dzieli siê te¿ pewnym spostrze¿eniem: kiedyœ w audycji Radia Maryja us³ysza³a ¿yczenia na Bo¿e Narodzenie, ¿eby nasze serca by³y z siana. Najpierw siê zdziwi³a, ale kiedy wykonywa³a figurki do szopki i rozwa¿a³a nad tajemnic¹ Betlejem, zrozumia³a, ¿e to w sianie spocz¹³ maleùki Bóg, Jezus. Dlatego teraz, szykuj¹c nasze serca na Bo¿e Narodzenie powinniœmy siê postaraÌ, ¿eby serca by³y z siana, w którym spocznie nowonarodzony Jezus.


Duchowa komunikacja

Nad wykonaniem figurek pracowaÂły teÂż: Lilia Wierbiel (szyÂła ubrania), Aurelija Markutelytė (haftowaÂła krĂłlewskie stroje); Vaida Druskytė (wykonaÂła prace jubilerskie – korony, monstrancje, ozdoby). Co ciekawe, Âże wszystkie panie, pracujÂąc nad figurkami, nie ustalaÂły miĂŞdzy sobÂą Âżadnych szczegó³ów. KaÂżda byÂła skupiona na swojej, bardzo czasochÂłonnej, pracy.

– Kiedy wchodziÂłam do sklepu z materiaÂłami, to mĂłj m¹¿ ÂżartujÂąc komentowaÂł: „O, to na dÂługo”. Zanim przystÂąpiÂłam do pracy, czytaÂłam Âżyciorysy ÂświĂŞtych, obejrzaÂłam ró¿ne wizerunki, musiaÂłam poznaĂŚ epokĂŞ, Âżeby ubraĂŚ krĂłlĂłw w odpowiedni strĂłj. Pewnego razu weszÂłam do sklepu, a na wieszaku miaÂłam ubranka, do ktĂłrych szukaÂłam odpowiedniego wykoĂączenia. Ekspedientka podeszÂła, obejrzaÂła i zdziwiona powiedziaÂła: „To nie dla dziecka” – opowiadaÂła Lilia Wierbiel.

Wszystkie panie przejmowa³y siê, czy figurka, po wykoùczeniu bêdzie ³adna, czy strój nie zeszpeci ca³oœci, czy twarz bêdzie pasowa³a do ubioru. Zak³adaj¹c stroje na figurki, panie Lilia i Aušra by³y mile zaskoczone. Okaza³o siê, ¿e nawet barwa oczu i w³osów oraz karnacja pasuj¹ do strojów i ich ozdób.

– Wszystko tak pomyÂślnie siĂŞ uÂłoÂżyÂło, Âże nie umawiajÂąc siĂŞ, dopasowaÂłyÂśmy naszÂą pracĂŞ wrĂŞcz idealnie – zwierzaÂły siĂŞ mistrzynie, miĂŞdzy ktĂłrymi na pewno musiaÂła zajœÌ komunikacja na poziomie duchowym. Wykonawczynie dzieÂła zgodnie twierdzÂą, Âże cieszy je fakt, iÂż talent, ktĂłry otrzymaÂły od Boga, moÂże sÂłuÂżyĂŚ innym w skupieniu, modlitwie, zg³êbieniu tajemnicy BoÂżego Narodzenia.

***

Szopka w caÂłej swej krasie – to jedno z najpiĂŞkniejszych wspomnieĂą dzieciĂŞcych. PamiĂŞtam – a BoÂże Narodzenia mego dzieciĂąstwa spĂŞdzaÂłam w Niemenczynie – jak moi dwaj wujkowie pomagali w koÂściele w przygotowaniu szopki. Zawsze chciaÂłam, Âżeby zabrali mnie ze sobÂą, bardzo bowiem pragnĂŞÂłam zobaczyĂŚ, jak powstaje to piĂŞkne dzieÂło. PrzyglÂądaÂłam siĂŞ potem stajence podczas pasterki i miaÂłam Âżal, Âże po raz kolejny ominĂŞÂła mnie ta przygoda... ByÂłam wtedy w wieku przedszkolnym. Moje marzenie siĂŞ speÂłniÂło po latach – kiedy byÂłam studentkÂą niejednokrotnie przesiadywaÂłam u franciszkanĂłw nad komponowaniem figurek w szopce. RzeczywiÂście ten koÂśció³ jest miejscem, gdzie siĂŞ speÂłniajÂą ciche marzenia serca.

Teresa Worobiej

Tygodnik WileĂąszczyzny

.

http://l24.lt/pl/spoleczenstwo/item/352811-u-franciszkanow-w-wilnie-jedyna-na-litwie-szopka-ruchoma?fbclid=IwAR2IAvU5UQyRTZDAmW3YBxbiCfDXepLiB3LBHEaysgWLxAFF9BcLBtKIU88

.


Zapisane
ascetyk
Administrator
Aktywny uÂżytkownik
*****
Wiadomości: 147


« Odpowiedz #1 : Grudzień 26, 2020, 11:08:08 »



http://www.naszawiara.darmowefora.pl/index.php?topic=114.0
Zapisane
ascetyk
Administrator
Aktywny uÂżytkownik
*****
Wiadomości: 147


« Odpowiedz #2 : Grudzień 26, 2020, 15:33:35 »


.
Cicha noc. ChĂłr UTW, dyrygent - WÂładysÂław Pitak
===============================
"Cicha noc" – jedna z najbardziej znanych kolĂŞd na Âświecie, po raz pierwszy wykonana podczas pasterki w 1818 roku,  w austriackim Oberndorf bei Salzburg.

 Autorem s³ów Stille Nacht byÂł Joseph Mohr, melodiĂŞ uÂłoÂżyÂł Franz Xaver Gruber. SÂłowa jednej z wersji w jĂŞzyku polskim uÂłoÂżyÂł ok. 1930 roku Piotr MaszyĂąski.
Kompozycja byÂła napisana na  2 gÂłosy solowe z towarzyszeniem chĂłru i gitary w tonacji  D-dur, w metrum 6/8.

Kolêda spodoba³a siê mieszkaùcom Oberndorf bei Salzburg i wkrótce by³a znana równie¿ w okolicy. Przet³umaczono j¹ na ponad 300 ró¿nych jêzyków i dialektów .

#

KolĂŞda CICHA NOC  zostaÂła wykonana przez Kameralny ChĂłr Uniwersytetu Trzeciego Wieku Politechniki KoszaliĂąskiej pod dyrekcjÂą WÂładysÂława Andrzeja Pitaka w czasie "Ekumenicznego Koncertu KolĂŞd", ktĂłry odbyÂł siĂŞ 26.01.2018 r. w kaplicy Parafii Ewangelicko-Augsburskiej pw. Jezusa Dobrego Pasterza w Koszalinie.

Autor nagrania: WÂładysÂław Andrzej Pitak

https://www.youtube.com/watch?v=WlhCYr-9ruc

.

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

wiilki westsnipes sith wataha-upadlych-wilkow polskiserwerzycia